G-YXSBJNGNEY
Search
  • Jeremia Kimari

Yrityskontaktointi

Mikä on suomalaisten pahin pelko? Se, kun olet tilannut hissin, numerot ryömivät hitaasti alaspäin ja kuulet naapurisi kolistelevan samaan rappuun. Oivoi. Astutte molemmat vanhan kerrostalon pieneen, max. kolmen henkilön hissiin tietäen, että edessä on kuusi kerrosta kiusallista hiljaisuutta. Kaikki tietävät, että kansana olemme introvertteja ja ujoja, joten meidän on vaikea taitaa kommunikoinnin saloja. Tästä pääsemmekin suoraan viikon aiheeseen, kontaktointiin. Tämä ei ole oikea tekstinpätkä Tinder iskurepliikkejä varten, mutta mikäli yrityskontaktointi kiinnostaa niin jatketaan sanaseppoilun syviin salaisuuksiin.


Mikä mättää?


Kylmäsoitto on edelleen aihe, mikä pitää osaa meistä hereillä öisin. Sähköpostin lähetyskin saa ne kuuluisat perhoset vatsanpohjalle. Soittaminen jännittää ja joskus toivookin, että vastapuoli ei vastaa. Gmailia päivitellään vartin välein, kun odotetaan vastausta, mitä ei välttämättä koskaan tule. Miksi se on niin vaikeaa ottaa yhteyttä toiseen ihmiseen? Sitä voi jokainen pohdiskella ja sitä olemme mekin tehneet. Henkilökohtaisesti kylmäsoittelun ja kontaktoinnin mörkönä toimii tietämättömyys. En oikein tiedä mitä sanoa, kun langan päässä on liituraitaista isoa herraa ja rouvaa. Me olemme aloittelevina yrittäjinä kamppailleet kontaktoinnin parissa ja yrittäneet saada juonen päästä kiinni.


Korvaako määrä laadun?


Ei korvaa. Meillä oli syksyllä strategiana kontaktoida yrityksiä joka toinen viikko pääsääntöisesti sähköpostitse. Jokainen siis rustasi kaksi kertaa kuussa yhden sähköpostin haluamalleen yritykselle. Tämän lisäksi myyntitiimillä oli omana tavoitteenaan kontaktoida yksilöinä viikottain. Kun viisitoista osuuskunnan jäsentä kontaktoi joka toinen viikko, siinä on jo yritys jokaiselle kuukauden päivälle. Siihen kun lisätään noin kuusihenkisen myyntitiimin viikottainen kontaktointi määrä lähes tuplaantuu. Luulisi tämän kvantitatiivisen tykityksen tuottavan tulosta, mutta siinä tuntee itsensä väkisinkin tyhmäksi, kun alamme kyselemään, että ”ei teil sattus mittää projektii ol?”. Ei kiitos tai klassinen ghostaaminen päätti ne neuvottelut hyvin lyhyeen. Puhelimeen tarttuminen johti yleensä punaiseen luuriin, äkäisiin toimareihin ja ”mitä te tarjoatte-mitä te haluatte” -keskusteluun.


Päätimmekin nyt keväällä antaa kontaktoinnille erilaisen ilmeen. Sen sijaan, että tykitämme tolkuttomia määriä sähköpostiviestejä yksittäisinä henkilöinä kotiemme nurkista, ajattelimme panostaa laatuun eikä määrään. No, vielä ei lähdetä henkseleitä paukuttamaan, mutta kokosimme pienen tiimin, joka kontaktoi viikoittain yhtä yritystä ja tähän mennessä liidien osumaprosentti onkin sata. Kuka olisi arvannutkaan, että ei se määrä vaan se laatu. Pistimme hommaan ajatusta, teimme taustatyötä ja kontaktoimme tarkoituksella, joka näkyi välittömästi. Selväähän se on, että jokainen kontaktointi ei johtaisi asiakassuhteeseen, mutta näkymä on tällä hetkellä optimistinen.


Kotiin vietäväksi


Meillä ei nyt ole antaa täydellistä kontaktoinnin kaavaa, mutta voin kertoa mikä on meillä toiminut ja mikä ei ole. Se, että lähes pakonomaisesti pommitamme kaikenkokoisia yrityksiä unelmaliidien perässä ei johtanut mihinkään. Kun vaihdoimme Varsinais-Suomen pk-yrityksiin, joille me pystymme tarjoamaan jotain ja he pystyvät tarjoamaan vastaavasti meille, niin kyllä alkoi kummasti rattaat pyörimään. Olemme päättäneet keskittyä sähköposteihin liidejä hankkiessa. Hyvin tehty kartoitus, taustatyö, strukturoitu viesti ja rento ote johtavat haluamiimme tuloksiin. Muutama kaveri ja meidän tapauksessamme yrityskumppani vieressäsi kirjoittamassa viestiä oikeassa ympäristössä luo puitteet tavoitteelliseen toimintaan.


Toivottavasti teille jäi jotain käteen. Kontaktointi ja myynti kulkevat käsikynkässä, joten tavoitteena oli pitää painopiste kommunikaatiossa ja strategiassa eikä välttämättä itse sisällöstä.


Meillä oli taannoin kylmäsoittoprojekti, johon ystävämme antoi yhden neuvon:


Seuraavaa runoilua luvassa 18.02!

Recent Posts

See All
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram

© 2020 by Osuuskunta Baxup

Lemminkäisenkatu 30

FI-20520 Turku

Finland

ALV-tunnus

FI27833248

TURKU_AMK_MUSTA TAUSTA.png
ba-musta-turkuamk.png